2014. gada 26. un 27. septembrī Spīķeru koncertzālē Latvijas Jaunā teātra institūts (LJTI) sadarbībā ar britu partneriem rīko starptautisku mākslinieciski zinātnisku simpoziju “Es, patērētājs. Iepirkšanās, klimats un mēs”, kas pulcēs vairāk nekā 50 dažādu jomu pārstāvjus – vides speciālistus un aktīvistus, antropologus, žurnālistus, dramaturgus, režisorus, māksliniekus, uzņēmējus, stratēģiskos plānotājus un politikas veidotājus – no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Lielbritānijas, Somijas, Norvēģijas, Nīderlandes, Kanādas, Baltkrievijas un Ukrainas, lai kopīgi pētītu sakarības starp patērētājkultūru, klimata pārmaiņām un labklājību, uzdodot jautājumu, kā izkļūt no patērēšanas “vāveres riteņa”.
Dalība simpozijā – tikai iepriekš reģistrētiem dalībniekiem, bet visus interesentus aicinām uz skotu mākslinieka Harija Džailsa izrādi “Viss, ko esmu nopircis, un kā es pēc tam jūtos” un noslēguma diskusiju 27. septembrī plkst. 17.30 Spīķeru koncertzālē. Ieeja izrādē un diskusijā bez maksas.
Simpozija programma izstrādāta ciešā sadarbībā ar britu mākslas un klimata organizāciju TippingPoint un ilgtspējīgas attīstības speciālisti, grāmatas “Jaunais materiālisms” līdzautori Rutu Potsu. Simpozijs ir Rīgas – Eiropas Kultūras galvaspilsētas notikums, kā arī viena no LJTI aktivitātēm EK programmas “Kultūra” atbalstītā projektā “IMAGINE 2020: Māksla un klimata pārmaiņas”. Simpoziju atbalsta Britu padome Latvijā, LR Kultūras ministrija, Valsts kultūrkapitāla fonds, Nodibinājums “Rīga 2014″ un Rīgas dome.
PROGRAMMA
Simpozijs noritēs pēc TippingPoint metodikas, kas ietver teorētiskus priekšlasījumus, praktiskus radošus vingrinājumus, open space sesijas, grupu darbu un prezentācijas, panākot augstu līdzdalības pakāpi un dalībnieku savstarpēju uzticēšanos. Simpozija mērķis ir aplūkot patērētājsabiedrības fenomenu no dažādām perspektīvām, risināt pretrunas, kas pastāv patērēšanas kulta un ilgtspējīgas ekonomikas starpā, iedvesmot māksliniekus ilgtspējīgai radošai praksei.
Simpozijā ar priekšlasījumiem uzstāsies ekoloģiskās ekonomikas profesors Džons Barets (John Barrett), patērētājsabiedrības psiholoģisko un kultūras aspektu pētnieks Toms Kromptons (Tom Crompton), sociālantropoloģe Santa Margeviča, ekonomists Endrjū Simmss (Andrew Simms), mākslas producente un kopienu atkīviste Lūsija Nīla (Lucy Neal) un ilgtspējīgas attīstības speciāliste Ruta Potsa (Ruth Potts).
EsPateretajs_programma – pdf
Tēma
Kārlis Markss ir teicis, ka būt radikālam nozīmē iedziļināties lietu būtībā. Mēs ticam, ka, sapulcējot dažādu jomu speciālistus, lai analizētu patērētājkultūras fenomenu, iespējams radīt jaunas un aktuālas idejas, kam ir potenciāls mainīt sociālo un ekoloģisko vidi un stāties ceļā tādām problēmām, kā klimata izmaiņas, resursu trūkums, lokālā un globālā nevienlīdzība.
Mēs esam radījuši un akceptējuši tādu sabiedrību, kam raksturīga akla ticība nebeidzamai ekonomiskai izaugsmei un nepārejoša vēlme pirkt gatavus produktus, kas drīz vien nonāk atkritumos. Tehnoloģiju attīstība, modes kults un sacensības gars veicina atkarību no nekritiskas un ātras jaunu lietu iegādes, jo tas, kas vēl vakar bija moderns, šodien vairs nekam neder. Šis paātrinātais patēriņš diezgan dramatiski ietekmē dabu un tās resursus, klimatu, vidi, kurā mēs dzīvojam, sociālos procesus.
Simpozijs “Es, patērētājs” analizēs mūsu “mīlas dēku” ar lietu pasauli un īpašumu, pētīs cēloņus mūsu pārliecībai, ka iepirkšanās ir dzīves jēga, un domās, ko galu galā iesākt ar visām tām lietām, ar kurām esam pārpludinājuši savu dzīves telpu un pasauli. Mēs gribētu saprast, kā no pasīva patērētāja kļūst par aktīvu dzīves veidotāju.
Simpozijā patērētājsabiedrības fenomens tiks aplūkots no dažādām perspektīvām – kā tas ietekmē klimatu, kādas ir tā psiholoģiskās konsekvences un kādas alternatīvas ekonomikā, sabiedrībā, kultūrā iespējams iztēloties un īstenot.
Eksperti
Ruta Potsa (Ruth Potts) ir ieguvusi maģistra grādu pārmaiņu ekonomikā Šumahera koledžā Lielbritānijā. Viņa ir strādājusi par komunikāciju vadītāju Jaunās ekonomikas fondā (new economics foundation) Londonā, kur vadījusi pētījuma “Lielās pārmaiņas” (The Great Transition) kampaņu. Kopā ar britu ekonomistu Endrjū Simmsu Ruta ir autore brošūrai “Jaunais materiālisms”, kurā piedāvāta alternatīva pieeja lietu pasaulei arvien eskalējošās patērēšanas kultūras vietā. Ruta ir veidojusi simpozija programmu un stāstīs par jaunā materiālisma ideju.
Pīters Gingolds (Peter Gingold) ir britu mākslas un klimata organizācijas TippingPoint vadītājs. Kopš 2004. gada viņš daudzviet ir organizējis klimata pārmaiņām veltītas TippingPoint konferences, lai veicinātu zināšanu un pieredzes apmaiņu starp māksliniekiem un klimata un vides ekspertiem. Pīters ir simpozija konsultants un moderators.
Lūsija Nīla (Lucy Neal) ir mākslas producente un kopienu aktīviste, viena no Londonas Starptautiskā teātra festivāla LIFT dibinātājām. Lūsija ir līdzpriekšsēdētāja Pārmaiņu pilsētu kustībai Tūtingā, Londonā (Transition Towns Tooting), līdzautore grāmatai “Ilgtspējas prasmes” (Sustainable Ability). 2015. gada pavasarī iznāks viņas grāmata “Playing for Time” par atbildīgām un ilgtspējīgām mākslas praksēm. Simpozijā Lūsija runās par kultūras lomu pārmaiņu īstenošanā.
Toms Kromptons (Tom Crompton) ir evolucionārās biloloģijas doktors, kas jau 15 gadus darbojas vides jomā, sākotnēji vides politikā, bet pēdējos 5 gadus kopā ar sociālajiem psihologiem un politologiem pēta kultūras vērtību sistēmas, kas nosaka publisko viedokli par sociālajiem un vides izaicinājumiem. Toms ir vairāku grāmatu autors – “Vējrāži un ceļazīmes: vides kustība krustcelēs” (Weathercocks and Signposts), “Cilvēka identitātes loma” (kopā ar Timu Kaseru, The Role of Human Identity) un “Kopīgais cēlonis: darbs ar mūsu kultūras vērtībām” (Common Cause). Simpozijā Toms stāstīs par patērētājsabiedrības psiholoģiskajiem aspektiem.