Sāra Grīnbergere-Refertija “Repair”

Šis pasākums ir beidzies!

Sāras Grīnbergeres-Refertijas darbības jomas aptver fotogrāfiju, video, skulpturālas instalācijas un vairāk efemērus darbus, kas nereti ieņem komēdiju, performances un mediju kultūras tropu iedvesmotu darbu veidolus, kā arī piemītošo interesi autorības, identitātes un publiskais-pret-privāto “sevis” nojēguma attēlojumā.

Izstādes nosaukums – „Repair” („Labojums”) – rosinošs gan, lai uzvedinātu uz domām par iespējamiem centieniem labot bojāto vai salauzto, gan, lai signalizētu par kustību vai tās pārtraukumu, atkāpšanos un virzību uz citu darbības vietu. Ekspozīciju Rīgā veidos iepriekš radītu un uz vietas, izstādes telpā veidotu darbu kopums.

Repair kim Spikeri

Publicitātes foto

Komēdijas pasaule un tās rīki ir Refertijas darbos bieži sastopamas izpausmes, bet ne tik daudz kā temats, tā vairāk ir formāla stratēģija. Ieinteresēta tajos momentos, kuros indivīdi mēdz atklāt savu ierasti apslēpto būtību, Refertija izgaismo pastāvošo spriedzi starp šādu ārēji virzītu pašpārliecinātību un iekšēju trauslumu – īpašībām, kuras viņa piedēvē tiklab māksliniekiem kā komiķiem. Video darbā „Mono”, kas pirmo reizi rādīts 2014. gadā Vitnija biennālē Ņujorkā, Refertija liek aktrisei Sjūzijai Sokolai (Susie Sokol) izspēlēt monologu, kuru veido trīs komēdiju šovu vadītāju – Džonija Kārsona, Deivida Letermana un Džoannas Riversas – autentiski monologi. Atbrīvojoties no šo izklaides programmu parastajiem rotājumiem – skatuves iekārtojuma, mūzikas un klātesošās fona auditorijas – Refertija reducē šīs runājošās personības līdz vairāk cilvēcīgam līmenim. No sākotnējā konteksta atrautās un izolētās komiķu firmas darbības un varu apliecinošās frāzes, Sokolas performances ietvaros iegūst jaunu jēgas pastiprinājumu, tās tiek vienlaicīgi notvertas un to spēks – aizskarts un ievainots.

Vairums no Rafertijas jaunākajiem darbiem ir fotogrāfijas uz caurspīdīga acetāta, kuru virsmai māksliniece bieži „uzbrūk”, caurdurot to ar skrūvēm vai izmainot ar krāsu lējumiem un skrāpējumiem. Tiklīdz radīti, šie raupjie attēli sāk savu dzīvi kaut kur pa vidu realitātei un abstrakcijai, klātbūtnei un prombūtnei. Īpaši kim? Rafertija radīs jaunu drukāto un “skrūvēto” darbu sēriju, kā arī pieklusinātu telpisku instalāciju ar ekspozīcijas telpas “labojumu”.
Sāra Grīnbergere-Refertija ir aktīvi piedalījusies izstādēs kopš 2001. gada, to skaitā personālizstādes The Kitchen Ņujorkā; MoMA PS1 Modernās mākslas muzejā Ņujorkā; Eli Marsh Gallery Amhērstas koledžā Masačūsetsā; The Suburban Ilinoisā un pasūtījuma skulptūra Public Art Fund fondam. 2014. gadā viņa piedalījās Vitnija biennālē; Hemmera biennālē un rīkoja personālizstādi Fourteen30 Contemporary Art Portlendā, Oregonā. 2015. gadā viņas darbi būs daļa no izstādes Laikmetīgās Mākslas Muzejā Sandjego un Atlantas Laikmetīgās Mākslas Centrā, Džordžijā. Refertija ir piedalījusies grupu izstādēs tādās vietās kā Aspenas Mākslas Muzejs Kolorādo; Neubergera Mākslas Muzejs Ņujorkā un Ebreju Muzejs Ņujorkā. Viņas darbi ir iekļauti arī Modernās mākslas muzeja un Vitnija Amerikāņu Mākslas muzeju kolekcijās. Refertija ir ieguvusi mākslas maģistra grādu Kolumbijas Universitātē 2005. gadā un dzīvo un strādā Bruklinā.

 

REPAIR

Sāra Grīnbergere-Refertija

Kuratore: Ena Bārlova (Anne Barlow)

21.novembris– 24.decembris, 2014

kim? Laikmetīgās mākslas centrs